Vítejte na webu našeho mini ranče v srdci Českého ráje!
Nabízíme ubytování v roubence na samotě (u lesa), kurzy živé stravy (raw food),
případně jízdu na koních v kruhové ohradě.

Iva Trojovská * 606 500 847 * ivatrojovska@gmail.com


Jak zahnat chutě na sladké a nezdravé jídlo

24. listopadu 2016 v 12:04 |  Živá strava
Tentokrát naťukneme téma jídlo a emoce. Je fajn začít jíst vědomě. Uvědomovat si co, kdy a proč jíme a jíst opravdu v klidu, v sedě, pokud možno s příjemnou náladou a nejlépe v příjemné společnosti. Já vím, nemáme vždy tuto možnost, nicméně opravdu se můžeme snažit si ji co nejvíce vytvořit. Já sama se snažím v poslední době pozorovat u jídla a nejednou jsem se přistihla, že jím úplně zbytečně. Např. když mi někdo neoprávněně (dle mého názoru) vynadá, zničehonic si to štráduju a už sahám po něčem sladkém k zakousnutí..ALE, toto není nutné. Máme možnost v tuto chvíli jídlo odložit (i když je to práce), sednout si, vrátit se k té myšlence a jednoduše přijmout celou situaci. Zavřít oči a říct si v duchu, tak mě to prostě štve, že mi ten člověk vynadal. A říct si to tolikrát, až se najednou změní realita a nám to bude vlastně úplně jedno. Je to práce, ale dle mého názoru stojí za to.

Druhou důležitou složkou a důvod proč často saháme po různých nezdravých potravinách je, že na klasické vařené stravě nejsme dostatečně vyživení tolik důležitými minerály a vitaminy. Ty se bohužel v převážné většině vařením nad 42 stupňů C ničí. Vždyť celé naše tělo se skládá z obrovského množství malých živých buněk, tudíž dle mého názoru, je ideální mu dávat většinové množství stravy živé, pokud jej chceme zachovat v dobrém zdraví. Studiem několika zdrojů jsem zjistila, že největší množství těchto látek a zároveň velké množství bílkovin je obsaženo v tmavě zelené listové zelenině, ale hlavně v divokých bylinách. Já osobně se živím živou stravou zhruba od roku 2014 a poté, co jsem zařadila zelené koktejly (od jara do podzima) jsem opravdu zaznamenala velký nárust energie a úbytek chutí na sladké a nezdravé pokrmy. Myslím, že divoké byliny jsou nutričně daleko výživnější než kdejaké bio ovoce či zelenina, navíc vyrazit si je nasbírat do přírody je dalším velkým plusem. Je úžasné jaké množství divokých bylin pro nás příroda nachystala od pampelišky, jitrocele, kontryhele, přes bršlici kozí nohu, kostival, pěťour, třezalku, hluchavku, ptačinec až po kopřivu, přesličku, sedmikrásku, popenec atd. atd. A jak na to? Je to úplně jednoduché. Hodíte do mixéru hrst divokých bylin, k tomu přidáte 2-3 kusy našeho ovoce (jablko či hruška), dolejete 1 - 2 hrnky vody a rozmixujete do hladka. Kdo chce mít snídani výživnější (hlavně zpočátku v přechodovém režimu) a být sytý celé dopoledne, přidá si 2-3 lžíce chia semínka..zkuste a sami okuste ten rozdíl.


Abych opět doplnila odbornějším textem, mám zde tentokrát výňatek z knihy 12 kroků k syrové stravě, od V. Boutenko:

Přišla jsem na jednu zvláštní skupinu potravin, která splňuje všechny nutriční potřeby člověka: a to zelenou listovou zeleninu. Uvědomila jsem si také, že moje rodina nejedla dost zeleného. Navíc nám zelené ani nechutnalo. Věděli jsme, že je tato skupina zeleniny důležitá, ale nikde jsme se nedobrali přesně toho, kolik zeleně vlastně ve stravě potřebujeme. Měli jsme pouze obecné doporučení, abychom jí jedli co nejvíce. Abych zjistila, kolik zeleného bychom měli jíst, rozhodla jsem se prozkoumat stravovavcí zvyky šimpanzů, protože jsou to stvoření nejbližší člověku. Šimpanzi zkonzumují až čtyřicet procent zeleně: to pro nás odpovídá asi dvěma hrstem zeleniny ze supermarketu.

Prozkoumala jsem výživný obsah asi tuctu nejrůznějších listových zelenin a ke své radosti jsem zjistila, že v sobě v bohaté míře obsahují všechny důležité minerály, vitaminy a bílkoviny doporučované americkou stravovací normou. Nabyla jsem přesvědčení, že listová zelenina je pro člověka nejdůležitější. Jednoho dne jsem si četla v knize o biologii a zaujalo mě, jak překvapivě tuhé je složení rostlin. Celulóza, jež je hlavní složkou rostlin, má zjevně jednu z nejsilnějších molekulárních struktur vyskytujících se na Zemi. Zeleň má v sobě více výživných složek než jakákoli jiná skupina, ale tyto složky jsou uloženy uvnitř rostlinných molekul. Molekuly jsou vytvořené z tuhého materiálu, což umožňuje rostlině přežít. Tvrdé stonky a listy rostlinám umožňují čelit větru a dešti.


Zeleň je hlavním zdrojem potravy pro mnoho zvířat. Aby došlo k uvolnění cenných živin z rostlinných buněk, buňku je nutno narušit. Narušení a rozbití tuhých buněk není jednoduché. Proto také zeleň bez patřičného rozkousání nemůže uspokojit naše vyživovací potřeby. Jednoduše řečeno, musíme zeleň rozkousat až na krémovitou konzistenci, jinak z ní nejsme schopni získat potřebnou výživu. Aby člověk byl ale schopen strávit uvolněné minerály a vitaminy, musí mít v žaludku velmi silnou kyselinu solnou, a to o pH v rozmezí 1 - 2.

Po dvou měsících horlivého popíjení zeleného mixu mi zmizely dvě pihy a bradavice, které jsem měla od dětství. Cítila jsem více energie než kdy předtím. Zesílily mi nehty, zlepšil se mi zrak a v ústech jsem měla úžasnou chuť dokonce i ráno hned po probuzení. Překvapila mě ale ještě jedna změna. Dřív, když jsem byla unavená, dostávala jsem chuť na nezdravá jídla. Když jsem například musela cestovat a strávit noc v letadle nebo jsem celou noc řídila auto, většinou jsem pak toužila po těžké syrové stravě anebo dokonce po nějakém pravém ruském vařeném jídle z dětství, které jsem běžně už více jak deset let nejedla. Tyto chutě byly velmi silné a rušivé. Když jsem začala pít zelené mixované směsi, povšimla jsem si téměř okamžitě, že tyto chutě zmizely. Po pouhých dvou měsících pití mixovaných směsí začal Igorovi znovu černat knír a vousy a začal vypadat tak, jako když jsme se poznali.

Zelené mixované směsi jsou bohaté na chlorofyl. Molekula chlorofylu velmi připomíná molekulu lidské krve. Podle učení dr. Ann Wigmore připomíná konzumace chlorofylu transfúzi zdravé krve. Lidé obvykle nejí dost zeleného, a to ani ti, kteří se stravují syrovým jídlem. Vypijete-li dva nebo tři šálky zelené mixované směsi denně, stačí to plně k výživě těla. Všechny prospěšné živiny se navíc dobře vstřebají. Čerstvé je vždy nejlepší, ale zelené směsi uskladněné v ledničce vydrží až tři dny, což má své výhody pro ty, kdo chodí do práce a cestují.

 


Aktuální články

Reklama
TOPlist