Vítejte na webu našeho mini ranče v srdci Českého ráje!
Nabízíme ubytování v roubence na samotě (u lesa), kurzy živé stravy (raw food),
případně jízdu na koních v kruhové ohradě.

Iva Trojovská * 606 500 847 * ivatrojovska@gmail.com

Výlet č.9-K Železnobrodskému kostelíku

6. října 2011 v 23:07 |  Koňské stezky

Km: 10 Čas: 2 hod

Dnešek je ve znamení zelené turistické trasy. Vyrážíme s Pris z Prackova nahoru na Hamštejnský hřeben po zelené.

Po 3 km přijíždíme do Dlouhého, kde máme sraz s Hančou. Dávám se do řeči s milou paní, která mi vypravuje zajímavou story, jak opravili kapličku, která je mimochodem moc pěkná. Paní nás fotí a já mám radost, že je konečně také jiná fotka než jen Priscilina hlava :-)

Po zelené sjíždíme k Popluži, kde nás vítají koníci Zdeničky. Dnešní den se opravdu vyvedl a tak fotíme nádherné výhledy na Jizerky.

Po chvíli dojíždíme až téměř k Železnému Brodu a fotíme také nově opravený úžasný kostelík. A našla jsem zase trochu historie:

• Obec na místě pův. osad Brod a Brodec z 12. stol. prvně zmíněna r. 1346, městská práva potvrzena r. 1501, od téže doby přídomek Železný, výroba železa zanikla po třicetileté válce, od 18. stol. rozvoj textilní a později sklářské výroby, od r. 1920 sklářská škola.
  • Novorenes. radnice z r. 1891, řada roubených lidových domů pojmenovaných podle býv. majitelů.
  • Barokní kostel sv. Jakuba Většího z r. 1763, při něm osmiboká barokní kostnice z r. 1765.
  • Cenná dřevěná zvonice z r. 1761 s dvěma středověkými zvony zničena požárem r. 2006, rekonstruována r. 2008.
  • Barokní fara z r. 1723 nejstarší zděnou stavbou ve městě.
Koně obracíme a svižným tempem se vracíme domů. Kopec k domovu je dobrý trénink pro všechny :-) V Popluži se ještě zastavujeme u nádherně zbarvených stromů a naštěstí jde kolem turistka a tak nás fotí. Je to pro nás vzácnost být na jedné fotce obě najednou :-)

Po stejné trase se vracíme domů. Cestou po Hamštejnském hřebeni ještě fotíme Krkonoše v dáli. Je to smůla, že už tam má zítra být taková zima, původně jsme tam totiž dnes měli jet puťák. Ale co se dá dělat, myslím, že jsme si to vynahradily tímto výletem, který byl fakt super a vyrazíme tam holt na jaře. Za chvíli jsme doma, dáváme si s Hančou kávičku, já měním koně a s Pomněnkou a Kuldou alespoň na 50 minut jedeme doprovodit Hanču do Záhoří. Vracíme se opět za tmy, ale plni krásných dojmů. Tento den byl opět bomba! A opravdu už si začínám myslet to, co jsem již četla od nějakého horsemana, že: "Škoda každého dne, který nestrávíme v sedle."